Analiză de brand Dinamo

Bună, dragi fanatici ai fotbalului! Azi, într-o duminică oarecare, deși plictisit de meciurile de la Mondial, am simțit că vital să merg la Casa de Cultură a Studențiilor, la Lansarea Programului Doar Dinamo București”, nume inspirat de coregrafia înscenată rivaliilor la meciul cu Manchester City.

Având șansa să văd atât de multe meciuri la tv, câteva și pe stadion, fiind fan de la șapte ani, voi incerca să merg pe o analiză cât se poate de obiectivă, pentru a vedea dacă Dinamo reprezintă un brand, cel puțin la nivel național. Voi persista pe direcțiile setate încă din primul articol pe aceasta tematică: identitate offline, promoții, tehnici de promovare, social media, plasare a produsului, afiliere, avantaj competitiv si CSR.

Identitate offline

La nivel de viziunea a comunității, perspectiva de la Dinamo a evoluat de la mentalitatea că este echipa comunistă, proiecție sovietică a lui Dinamo Moscova, echipa politiei la echipa de agenți 007, spartană, plină de suprize, atât pe teren cât și în tribune, un laissez faire al fotbalului autohton. “Câinii roșii”, cum sunt porecliți, după răutatea frațiilor Nunweiller, glorii ale acestui club, au fost tot timpul puși la încercare, suporterilor li s-a testat loialitate, răbdarea și imaginația, prin destul de multe perioade triste, de la moartea fulgerătoare a lui Cătălin Hildan, eliminarea din grupele Europa League după ce arbitrul a anulat golul din ultima secundă a lui Chihaia cu Marseille, plecarea acționarilor și intrarea în insolvență și poate cea mai de durată agonie în care se află echipa este faptul că ultimul titlu a fost cucerit acum 11 ani, bomboana de pe colivă fiind prezența în play-out în acest sezon rușinos recent încheiat. În ciuda acestor dificultăți, Ardealul este un aprig susținător al echipei, deplasările în aceste zone creând un interes foarte mare, mai ales la Cluj-Napoca, în meciurile cu CFR Cluj și poate în curând și cu Universitatea Cluj o s-ar putea să depășeacă impactul confruntărilor din trecut. Chiar și din tragedii ca moartea lui Hildan, Unicul Căpitan, a renăscut speranța, un simbol, o nouă peluză, denumită PCH, care a organizat azi lansarea Programului DDB la Cluj.

” Galeria s-a strâns de 18 ani de zile sub numele și steagul lui Cătălin Hildan, au trecut prin momente grele, numele fratelui meu i-a unit și i-a făcut să meargă mai departe, indiferent de vreme!  “- Cristi Hîldan, Președinte DDB

https://www.youtube.com/watch?v=-y4Rqcpn4fY

Mergând mai departe la nivel de aspecte pozitive, coregrafiile lui Dinamo, mai nou și in format 3D au făcut înconjurul lumii și cum se spunea și azi, prestația fanilor din tribună a fost de multe ori peste jocul din teren. Coregrafiile, mai ales de la derby-urile cu Fcsb faci deliciul oricărui privitor. Îmi aduc aminte și eu anul trecut, în mai când eram prezent la finala Cupei Ligii, contra Timișoarei, pentru prima oară pe Național Arena, mă încercau fiori, la cum vibra toată peluză, din fericire și pe teren victoria a fost acontată facil de alb-roșii.

Ce strică atmosfera sunt diversele scandaluri ce se ivesc tot timpul, în momentul de față între asociațiile ce vor să ridice separat proiectul Dinamo, între acționari de tip creditori și afilieri neinspirate, de natură politică, gen protestul împotriva lui Burleanu sau organizarea mitingului din campania electorală lui Ponta. Este importantă educația suporterilor, mai ales cei care poartă hanoracul PCH, să li se aducă aminte că fiecare dintre ei sunt ambasadori ai unui simbol, poartă o haină de Duminică, iar cum aminteam într-un alt articol, frații dinamoviști trebuie să rămână frați, nu doar la meci, să se ajute la greu. Dar acestea sunt situații clasice din fotbalul românesc, de care nici un club nu scapă. În momentul în care structura socios va fi parte majoritară în acționariatul clubului, aceste probleme vor fi îngropate prin “perseverența și dorința de a merge mai departe, indiferent de vicisitudinile vremii” ca să-l citez din nou pe Cristi Hildăn, președintelE DDB, un om amabil și foarte bun simț, cum l-am cunoscut eu azi.

Pe partea de spirit de echipă, nu pot să nu-mi aduc aminte minunea de la Liberec, când la meciul tur, suporterii au oprit meciul, iar returul i-a găsit pe dinamoviști atât de impulsionați, încât au întors un rezultat de 3-0, lucru istoric în Europa League, lucru ce nu știu dacă s-a mai întâmplat de atunci.

Promoții

La nivel de prețuri la bilete și al produselor personalizate, Dinamo este un comerciant decent. De exemplu, azi fularul a fost 25 lei, la un meci în Gruia, un suporter din Front48 vindea stickere cu 1-2 lei. Deci nu este scump să fii dinamovist, chiar și cotizația de socios pe anul acesta, pornește de la 200 lei, în variantă de acționar și 1948 de euro ca socios de elită. Tot astăzi s-au prezentat și beneficiile progamului DDB, unde cu un buget între 200 lei și 400 lei poți bonifica una din următoarele opțiuni ca: vizite la ședinte foto, conferințe de presă, participare la antrenamente, player escort, vizită la academie. Ce-i și mai fain este că ai șansa la intrarea pe teren să fii al 12-lea jucător, ales prin tragere la sorți și de ziua sa, fanul dinamovist poate petrece aniversarea alături de o legendă a clubului său de suflet.

Sunt multe strategii de marketing implementate la Dinamo, lucru de apreciat, astfel de acțiuni, chiar și întâlnirea cu fanii de azi de la Cluj, cu intrare gratuită, ca parte dintr-un turneu național, ce lipsește cu desăvârșire la celălalte cluburi de Liga 1, eu unul doar la U Cluj am mai văzut încercări de apropiere a cluburilor cu propii fani. Ce ar putea fi îmbunătățit pe viitor, ar fi la nivel de legimitateș, să fie prezenți și jucători ai echipei și numele anunțate pe afiș să se respecte, Mihai Dedu și Ionel Dănciulescu lipsind de la evenimentul la care erau anunțați pe afiș. De asemenea, data ar putea fii setată în apropierea sezonului sau culminată cu un meci de fotbal demonstrativ, iar pe partea de product placement, să fie o gamă mai largă de produse disponibile spre vânzare (mai ales elemente culturale gen cărți), poate chiar și o variantă prin care să se poată achiziționa cardul de membru pe loc.

Tehnici de promovare

Deși evenimentul de azi a avut o audiență sub așteptări, prezența suporterilor la meciurile din deplasare a lui Dinamo, de multe bate prezența la meciurile de acasă, bine și din cauza stadionului care de 40 ani este la fel, având un aspect total neatractiv. Se militează pentru varianta de stadion fără pistă, dar e greu de crezut că Guvernul, în perspectiva Europeanului din 2020, va reuși să construiască chiar și un stadion cu pistă, un nou Dinamo, cumva ar trebui găsite alte metode de finanțare ale unui astfel de proiect, conflictele de interes din zona imobiliară Ștefan cel Mare fiind niște blocaje majore.

Pe partea de cifre din social media, vorbim de o pagină oficială de 0,45 milioane de like-uri, mult mai puțin comparativ cu Fcsb care are 1,8 milioane, la nivel de reacții la postări situația îi avantajează pe steliști, care reușesc să treacă de cifra de 1000, pe când media reacțiilor fanilor dinamoviști se învârte în jurul cifrei de 700. Prezența suporterilor este mult mai activă pe site-urilor publicațiilor unde scriu fanii, ca dinamomania și mai ales grupurile de facebook, unde dezbaterile sunt foarte proactive, pline de patos. La nivel de Instagram vorbim doar de 4k ca urmăritori, comparativ cu fcsb care are de 10 ori mai multe dar pe partea de hastag în postări situația stă mai bine cu peste 130 000 de postări, unde rivalii sunt surclasați. Bine aici situația net favorabilă se poate justifica și din prisma faptului că la nivel de televiziuni Gigi Becali, om boom la nivel de SEO ( pe low education) este abonat la orice sursă de scandal, în care este atrasă și echipa lui de fotbal. Este posibil ca la procentul de conversie Dinamo să stea mult mai bine și mai ales pe targetul de supoteri de tip high education și high income.

“De pe la vreo nouă ani, ca un copil fără orizonturi am zis că țin cu Steaua, dintr-o pornire absolut lipsită de logică. I-am spus lui tata și el mi-a zis că dacă mai zic o dată chestia asta, dorm la noapte în cușca câinelui. Din momentul ălaș am devenit dinamovist, de 15 ani cu Dinamo în fiecare clipă, mi-a creat o grămadă de fericiri, o grămadă de sentimente de extaz, țin minte anul 2009 când am bătut la Liberec cu 3-0, pur și simplu l-am pupat pe tata pe frunte și i-am mulțumit că m-am făcut dinamovist. Țin minte și acum vreo două luni, când ne-au egalat ăia prin minutul 93, prin Texeira, bătrânul ăla, am avut efectiv un atac de panică, nu am putut respira, era să ajung la Urgențe, sunt foarte implicat în fenomen. Am trăit multe momente frumoase, multe momente grele, dar asta e iubirea până la urmă!”- Șerban Groza, fondator Fan Club Dinamo Bistrița

CSR 

Dinamo mereu a fost sensibilă la campaniile inițiate de suporteri, cel mai recent exemplu fiind acțiunea “Alături de Cucu “, unde toate galeriile din România au lăsat deoparte orgoliile și au contribuit la fundraisingul pentru această cauză. Centrul de juniori, care a produs și încă scoate campioni pe bandă rulantă reprezintă o componentă educativă și care a ținut în viață pe Dinamo în momentele grele, generând jucători ca Florentin Petre, Marius Niculae, Florin Cernat, Giani Kiriță, Radu Ștefan, Cătălin Hîldan și mulți alții.

Avantaj Competitiv

Sunt câteva date importante pentru suflarea dinamovistă, 14 mai-data înființării, 10 mai- incendierea peluzei din Ghencea, 3 februarie și 5 octombrie- nașterea respectiv trecerea la cele veșnice a lui Cătălin Hîldan. Alături de Florea Dumitrache și mulți altii ei reprezintă simboluri, modele pentru tinerele generații, un ABC care nu se uită cum se întâmplă la multe alte echipe, ce poate dețin un blazon statisc superior ca rezultate recent. Valorile ce nu se uită reprezintă un model de educație civică care ar trebui preluat, repetat și dus la un nou nivel, într-o țară care își uită identitatea, urcând pe piedestal nonvalori, analfabeți și infractori.

Dinamo înseamnă casa mea, viața mea, omul Giani Kiriță a crescut acolo, cu spiritul dinamovist în sânge!- Giani Kiriță

36064029_1649093178473014_4791525649254711296_n.jpg

Afiliere

Multe personaje mai mult sau mai puțin controversate și-au legat imaginea de Dinamo, de la patronul RIN, Robert Negoiță, Cristi Borcea, Nicolae Badea (patronul Computerland) care încă deține acțini la club și alte branduri importante ca Orange, Baumit, Mega Mall. Ar fi de apreciat și niște campanii cu viziblitate, de impact, în care jucătorii lui Dinamo să fie promovați și brandurile să câștige și mai multă cotă de piață, dar pentru România încă acest tip de branding se rezumă doar la pariuri, bere și sărățele. Mai avem un pic până vedem un reclamă cu un jucător conducând o mașină sau un spot unde să promoveze produse educative și sănătoase.

De punctat aici este înfrațirea cu U Cluj Napoca, fapt ce ajută ca fenomenul ultras în Romania să mai rămână încă viu, meciul dintre cele două generând asistențe record pe stadion. Chiar și lansarea programului de azi au fost prezenți membrii ai galeriei Universității. Au mai existat cazuri de înfrațiri ca Rapid cu Timișoara, însă din păcate cele 2 echipe au dispărut de pe radarul fotbalului românesc. Ce mai întreține activă atenția publicului larg vis-a-vis de fotbalul românesc sunt transferurile controversate pe axa Dinamo – Fcsb, cel mai recent fiind cel a lui Gnohere, însă trecutul a cunoscut alte 60 de treceri înainte și înapoi a unor jucători mult mai consacrați ca și Dănciulescu, Tamaș, Denis Șerban, Oprița, Bawab, Țucudean, Marica, Boștina, Tiberiu Curt, Valerică Gaman, Cătălin Munteanu sau Cosmin Matei.

Viitor

 Datele indică un nou New Dinamo, un nou început, dar susținerea financiară sau măcar a celor care se declară mari dinamoviști, gen Țiriac sau Lucescu, întârzie să apară. Am văzut azi un clip de la PCH în care Mihai Dedu, Andreea Esca, Ștefan Bănică Junior și Tudor Giurgiu vorbeau despre situația stadionului cu sau fără pistă, ce poate reprezenta un start-up credibil de business socios în România. Programul DDB, prezentat azi la Cluj, este un pas început în urmă cu o lună, ce deja a strâns deja 300 de membri, ce își propună să atingă între 3000 și 5000 de membrii în primul an.

Dinamo este echipa tuturor, poate să fie peste tot, oriunde este o inimă care bate alb-roșu, acolo este și Dinamo!- Cristi Hîldan, Președinte DDB

Mi-e greu să dau verdictul dacă Dinamo este un brand, este ceea ce simți ca suporter pe stadion, este o poveste cu personaje colorate ca Ndoye ce se distrează tot timpul, cu mafioți ca Nețoiu care distrug alte echipe să aducă loturi întregi la Dinamo, cu jucători transferați în străinătate și apoi împrumutați pe gratis, cu jucători ce fug din cantonament, cu impresari ce dictau primul 11 ca Giovani Becali, cu antrenori ca Rednic care iau comisioane din transferurile și salariile jucătorilor, cu 7 acționari care se ceartă care să dea bani, cu acționari ca Turcu care se sinucid, echipa care bate în derby și apoi se împiedică de ultimele clasate după ce conduce cu 4-0 gen Foresta, echipa care ce nu a prins niciodată Grupele Ligii Campionilor cu jucători ca Năstase care trântesc calificări istorice gen meciul cu Lazio. La Dinamo se poate întâmpla orice pentru că este loc pentru o minune in fiecare zi, dacă ești dinamovist, poți să simți cu adevărat cum este viața de suporter de tip roller coaster. Dacă stau bine să mă gândesc, cred că meciul ce m-a făcut dinamovist, așa pe la 7 ani, cred că a fost un Dinamo – Rapid, câștigat de câini cu vreo 2 oameni în minus. M-aș risca să spun că Dinamo este un brand de tip ultras sud-american al României, mai ales că are singurul jucător la Campionatul Mondial, Penedo, panamez ce-i drept, dar cu evoluții apreciate în Liga 1, la vârsta sa. 

În viața asta mai avem ceva de făcut, să scriem povești de tip “Doar Dinamo București”, care vor inspira peste ani generații și vor fi sărbătorite cu multe cântece, caterincă și bucurie în “spații mici, spații mari avem la circ”, ca să-l citez pe Mihai Dedu. Suntem parte din galeria, ce de fiecare dată s-a autodepășit, a ridicat ștafeta, reușind să câștige trofeul pentru cea mai frumoasă coregrafie din lume! Dinamo își demolează stadionul, demolează mituri, crește sămânța de la firul ierbii!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s