Buna seara, dragi antreprenori de pretutindeni! Am cam chiulit din blogosferă că am tot avut de lucru, dar promit că mă revanşez cu chestii foarte faine, sunt atâtea articole făinuţe gata să-mi sară din desagă. Saptămâna ce tocmai a apus, m-a prins la Salicea, unde am fost unul din cei peste 20 de beneficiari din grupa 2, pe Nord-Vest, a programului de formare antreprenorială “Noi Antreprenori”, organizat de Centrul pentru Politici Publice şi Fundaţia Civitas, unde de luni până vineri am jonglat cu elemente de motivaţie în iniţierea unei afaceri, combinate cu tehnici de creioanare şi implementare a unui plan de afaceri.
Am avut noroc şi m-am sincronizat la fix cu o colegă vecină, din cartierul Bună Ziua, ce m-a luat ca pasager în masina ei, astfel că la 9 dimi deja eram la cazare, locaţia fiind la o aruncătură de băţ de Făget. De mentionat este că drumul a fost prea scurt la câte subiecte comune aveau de dezbătut 2 contabili, unul pe bune, altul doar pe diplomă 🙂
“A fost o vacanță productivă. În cazul meu, a fost vorba de oameni, de legături, de energie permanent. Am ieșit schimbată din săptămâna asta, asta simt acum!”
Cătălina, Economist
Ziua 1 a fost deschisă de Carmen Ciobanu, Director Civitas, care a vorbit în linii mari despre aspectele generale ale acestui bootcamp, despre temele liniei de finanţare şi a oferit detalii despre concursul de idei din toamnă. Florin Pop, investitor, dar de data aceasta facilitator al procesului de învăţare, a preluat ştafeta de la Carmen, introducându-ne în povestea antreprenorului de succes.
“Cu fiecare astfel de training sau program de mentorat, îmi reconfirm alegerea pe care am facut-o acum mai bine de 12 ani în viaţa mea, respectiv aceea de a fi independent, de a-mi pune înpractică propria viziune şi de a avea libertatea de alegere şi decizie în propriile proiecte antreprenoriale şi investiţionale. În opinia mea, a fii antreprenor nu este un doar „fancy thing” este mult mai mult de atât, înseamnă „pasiune”, „spirit”, „viziune”, „obiective”, „disciplină” şi „muncă”. Înainte de a lua decizia unei evoluţii antreprenoriale recomand un exerciţiu sincer cu noi înşine, în care să confirmăm aceste elemente specifice unei evoluţii antreprenoriale de succes. La modul cel mai constructiv, opinia mea este: Antreprenoriatul nu este pentru oricine şi nu oricând. Am învăţat şi eu multe lucruri în aceste două săptămâni de training şi mi-am facut prieteni noi.Sunt foarte recunoscător pentru aceste lucruri! “
Florin M. Pop, Business & Investitor
Cred că tot în prima zi, am fost împărţiti în 5 echipe pe diferite sectoare de activitate ca IT, Servicii, Educaţie, iniţial eu fiind adeptul serviciilor, că na, cred bănuiţi ce idee de afacere am, dar la propunerea unei colege, am făcut schimb, trecând de partea educaţiei, în ideea că produsele media ce le tastez ar putea fi şi mai educative. Ziua 1 a fost închisă de americanul, stabilit la Sighet, Pilip Choban, cu un discurs inspiraţional despre telemedicină, impregnat de foarte multă emoţie şi suprizător de multă românitate.
Mi s-a alocat un IT-ist pe nume Traian ca şi coleg de cameră, un fecior foarte fain, plin de haz şi foarte săritor.
“Un curs interactiv, care construiește claritatea pentru a crea un plan de afacere! “
Traian, IT-ist
Ziua 2 a fost dedicată marketingului, unde echipa pe educaţie unde eram suna a dream team, fiecare pe specializarea lui. Am fost provocaţi la nivel practic să identificăm canalele potrivite de promovare pentru o tabara de vară pentru copii. Destul de challenging a fost şi completarea puzzle-ului de tip Canvas Model, unde practic îţi faci corelaţiile din business la nivel exterior şi interior. Foarte mişto a fost finalul zilei, unde Răzvan Voica ne-a dezvăluit o parte din secretele succesului numit “The Informal School of IT”.
“Start-up plus oferă un curs în care înveți ce înseamnă să fii antreprenor, ce responsabilități are un antreprenor, ce fel de competențe trebuie sa aibe. Înveți foarte multe lucruri pe care le poți folosi în viața reală. În plus, faci cunostință cu multe persoane, relații și vei fii membru într-un grup extraordinar! “
Janos, Student boboc
Ziua 3 s-a focusat pe analiza SWOT, validarea ideii de afacere şi nu în ultimul rând partea de teme secundare, eu i-aş spun CSR, care vor reprezenta baza de încadrare a ideii noastre de afacere. A fost foarte fain să aflu la acest topic despre o mulţime de iniţiative rurale, pe partea de produse locale, poveşti, legende, mai ales din zona Sic. Aici parcă mi-a venit şi ideea noului motto pentru serviciile mele de cercetare de piaţă. Acestă zi a fost condimentată foarte picant de Ciprian Paşca, care a avut curajul să ne spună impresionanta sa poveste de viaţă şi ne-a dat nişte sfaturi foarte preţioase pentru momentul când avem de convins investitorii să bage bani în start-up-ul nostru. Mi-a plăcut că ne-a dezvăluit vreo 7 surse de finanţare pentru o afacere şi mi-a dat un răspuns la o curiozitate personală ce chiar m-a pus pe gânduri, în contextul adoptării imediate a GDPR-ului. Parcă aici a fost şi momentul când vizionat un episod super-fain din “Arena Leilor “!
“Pentru mine a fost o experienta completă. La nivel de grup am cunoscut o paletă largă de nuanțe de personalitate și sunt recunoscătoare pentru asta. Am observat interacțiuni umane foarte diversificate și chiar am reflectat la asta, sunt practic elementele care ne fac să avem anumite afinități pentru unii și pentru altii nu. Cred că e simplu. Atragem ceea ce suntem! Personal, m-am simțit cu unii foarte confortabil, însă nu pot să nu menționez că au fost și cazuri când m-am simțit încolțită și nevalorificată. Sentimentul nu este tocmai placut, însă la final când totul devine clar, satisfacția personală e pe masură. În ceea ce privește cantitatea și calitatea informației primite, cred că un asemenea program e exact motorul de care ai nevoie daca îți doresti să te lansezi cu viteză în direcția obiectivului personal. Nu te mai oprești până nu îl atingi!”
Diana, Viitor Antreprenor
Între timp după fiecare modul teoretic, noi completam şi business planul, motiv de dezbateri intense între o artistă, un blogger, o contabilă, un om de televiziune şi o persoană experimentată în implementarea de proiecte pe fonduri europene.
În Ziua 4, avocata Andreea Borbel a fost mult prea amabilă la asaltul nostru de întrebări, mai ales al meu, ţintite pe durerile mari de dinţi când îţi deschizi firma, gen partea de taxe, sediul social, închiderea firmei, rolul de administrator în firmă şi mai ales GDPR, când am pus întrebarea asta, am deschis cutia Pandorei. Deja simţeam cum adăugam informaţii premium în bagajul de cunoştiinţe, deja destul de consistent.
“Am cunoscut persoane faine și entuziaste să facă lucruri mărețe. Din punct de vedere profesional am învățat multe chestii pe care nu le stiam și care o să-mi folosească ulterior într-o eventuală viață de antreprenor! “Ionuț, IT-ist

