Analiza de brand “Pate Bucegi”

Salut, dragi prieteni! Dupa ce o prietena mi-a ridicat mingea la fileu, eu impatimit al cercetarii de piata, m-am gandit sa dau jos panza de paianjen de pe rubrica “Marketing” din cadrul blogului meu. Si m-am gandit sa testez piata cu o serie de analize de branding!

Dupa parerea mea analiza de brading merge pe cateva directii importante: identitate offline, promotii, tehnici de promovare, social media, plasare a produsului, ambasador, afiliere, avantaj competitiv si CSR.

Nu o sa stam sa explicam fiecare chestiune in parte ca la scoala, mai bine le exemplificam pe marca “Pate Bucegi”.

Identitate offline

Numele de “Bucegi” este preluat dupa denumirea platoului muntos al Bucegilor, un loc de o frumusete rara. Motivatia poate fi ca vor sa transmita un mesajul cum ca produsul este unul natural, romanesc si numai bun de consumat intr-o excursie pe munte.

Examinand produsul in sine la nivel de ingrediente ne dam seama ca treaba in materie de natural nu sta chiar asa, fiind plin sorici, chestii ce nu seamana a ficat, stabilizatori si agenti de ingrosare. Partea buna este ca este un produs national, realizat la Sibiu la fabrica Scandia si dat fiind faptul ca are termen de valabilitate 2 ani si conditii de pastrare ca temperatura intre 4 si 24 de grade, e ok de dus sa-l mananci intr-o excursie pe munte, cu conditia sa-l mananci pe tot dupa ce l-ai deschis.

Logoul este simplu si la obiect, cu o gurita verde care lasa impresia ca este perfect pentru papat. La nivel de forma si colorit acestea se imbina perfect. Daca ne uitam cu atentie, practic vedem o felie de paine cu acel galben, iar cu rosu un pateu intins pe ea in forma de inimioara. Sloganul “Gustul bun se recunoaste” este atasat intr-o alta zona a ambalajului, sub nume preferandu-se sintagma simpla “Pate Porc”. De ce? Pentru ca oamenii se orienteaza foarte mult dupa tipul de pateu, fiind consumatori de pateu exclusiv de porc, pasare sau vegetal.

La nivel de gramaj se poate gasi la 100, 200 si 300 g, depinde cat de pofticios esti sau cat de numeroasa este familia ta. La nivel de raportul calitate-pret, eu zic ca este destul de bun 2-3 lei pentru 100 g, 3-4 lei pentru 200g si 4-5 lei pentru 3.00 g.

Ce mai este de punctat la nivel de ambalaj, desi este un produs din categorie economy, are cheita, deci nu trebuie sa te chinui sa bagi cutitul.

Mirosul este un cam puternic si asta pentru cei impatimiti al pateului de casa ii incanta,  dar in cazul celorlalti ar putea sa-i descurajeze sa consume produsul. La nivel de continut energetic nivelul de calorii este prea ridicat, peste 150 de calorii la 100 g, revansindu-se la nivel de proteine, cu 16 g, fiind ideal pentru un mic dejun.

logo200.JPG

Pe partea de promotii aveau in trecut 20% gratis care iau ochii oricarui cumparator,cred ca si acum au ambalaje 100*20g, 100*50g si 200*100g. Acum ofera premii in produse electrocasnice si un premiu mare in bani. Premiul in bani tot timpul prinde, dar produsele electrocasnice, mai ales un storcator de fructe, parca nu se adreseaza celor ce mananca pateu.

Ca tehnica principala de promovarea am observat reclama tv combinata cu baza de date pe email ( in urma inscrierilor de la concurs). In cadrul reclamei tv gasim si ambasadorul produsului, in persoana lui Pavel Bartos, care se pliaza destul de bine, el avand ca target abonati ai televizorului si al conceputului de mult, ieftin si bun gen Romanii au Talent. In cadrul reclamei au plusat si cu un concept mainstream in Romania, acela de masterchief, dorind sa lase impresia ca si un bucatar ar putea fi impresionat de pateul Bucegi.

Exista si o versiune pentru varianta vegetala a produsului unde motivele familiei si a copiilor sunt foarte bine scoate in evidenta ( reteta garantata de succes in aproape orice reclama, indiferent de produs). Aceasta reclama este si amuzanta, sugerandu-se ideea ca leii nu vor sa recunoasca ca le place pateul vegetal.

La nivel de SEO pe atat pe google cat si pe social media, desi nu-s sunt fan bere, in topul cautarilor pentru cuvantul Bucegi, apare marca de bere, apoi obiectivele turistice si pateul este undeva, jos de tot. Analizand pagina de facebook, au peste 170 000 de likeuri, postarile ce tin de concurs depasesc bariera de 500 de likeuri, dar nu exista publice date de contact, comenturi, review-uri. Acestea dovedesc ca eforturile sunt maximizate catre TV, desi ei vizeaza ca si consumatori finali copii, care stau mai mult pe calculator decat la tv.

Capture.JPG

Capture1.JPG

Am incercat pe google si o cautare pateu de porc si acolo, mai ales pe partea de imagini, sunt destul de bine prezenti pe partea de SEO organic, la partea de licitatie pe promovare sponsorizata inca nu sunt destul de implicati.

Capture 3.JPG

Ca si plasare a produsului, dupa pret si calitate el se situeaza in zona economy superior, fiind undeva intre un pateu Scandia Sibiu si unul marca proprie de magazin. Cum aminteam mai sus clientii targetati sunt copii, existand si versiuni Junior, deci ca si cumparatori, parintii ar trebui convinsi. Ce scapa din vedere acest brand? Studentii si pensionarii, care au posibilitati financiare si comportament predispuse acestui tip de produs. In urmatoarele reclame ar putea sa includa si personaje ca sa atraga acest target.

Pe partea de afiliere, brandul Bucegi face parte din grupul Scandia, producatori cu istorie si renume pe partea de pateuri si mezeluri si cu o importanta prezenta internationala in tari precum Norvegia, Spania, Turcia, Canada, Ucraina, Germania. Pe piata romaneasca de pate  de ficat sunt lideri de piata cu 46%, 28% atribuindu-se marcii Bucegi, brandul fiind cel mai bine cotat din intreg portofoliul. Ca si parere personala nu stiu cat de bine se potriveste marca Bucegi in grupul de produse premium din portofoliul Scandia.

Pe partea de CSR vorbim de o campanie integrata a grupului Scandia denumita “Atelierul de respect” care doreste sa readuca pe mese romanilor mancarurile de odinioara, cel putin la nivel de aperitive. O alta actiune frumoasa de amintit, este faptul ca Scandia a donat un camion de alimente sinistratilor din Vilcea si Gorj puternic afectati de inundatii.

Cu o multime de avantaje de competitive ca: lider de piata, raport bun calitate-pret, sustinerea unui grup puternic, ambasador cu un capital puternic de imagine, concluzionez ca Bucegi este un brand reprezentativ pe partea de pateuri de porc din Romania. Dar cum adevarul pur nu il detine nimeni, astept parerile voastre in sectiunea de comentarii.

Advertisements

Curly Random Inteligent Selfish Honest Thinker Intensity Agregate Never

Posted in Marketing
23 comments on “Analiza de brand “Pate Bucegi”
  1. Larisa says:

    Din câte am citit pe o cutie de pateu vegetala, conține foarte multe chimicale. Interesanta abordarea pe care ai facut-o.

  2. Iasmina says:

    Si eu mananc pate bucegi, dar doar vegetal.

  3. Simona says:

    Interesant! Nu sunt mare consumatoare de pate, așadar nu am stat niciodată sa analizez prea mult ingredientele vs promisiunea de brand :)).

  4. Mie una nu-mi mai place pateul Bucegi de cand au schimbat reteta. Are un gust prea puternic, simt ficatul si imi da organismul peste cap.

  5. Bianca Ionel says:

    Ai studiat un pic pentru a realiza o astfel de analiză. Interesantă oricum. Sper că ai făcut căutările pe Google în mod incognito pentru a nu influența relevanța rezultatelor.

  6. Sa stii ca sunt fana a pateului vegetal Bucegi mai mult decat a celui de pui/porc. Desigur are si el coloranti si chimicale…astfel cum ar tine 2 ani de zile…

  7. nu sunt eu mare fana a pateului bucegi. prefer mai degraba antrefrig sau mandy, ultimul si pentru sortimentele numeroase. dar din cand in cand, il mai consum! totusi, imi plac reclamele lor, recunosc! 😀

  8. Eu prefer pateul home-made, stiu ce e in el!

  9. Nu consum în mod frecvent pate, dar recunosc că atunci cănd aunt la birou și nu am timp sau inspirație, mai apelez la pate. Până de curând mâncam doar pate Bucegi, care rămăne preferatul meu.
    La partea cu target pe studenți mi se pare o idee foarte bună. În timpul studenției majoritatea apelează la astfel de mâncături.

  10. Alina Anghel says:

    Nu sunt consumatoare de pate, in general, dar este interesant articolul. Ai facut un pic de cercetare 🙂

  11. verzuliu says:

    foarte intereant acest articol si pe domeniul meu. Urasc pateurile cumparate pentru ca nu se apropie deloc de ceea ce trebuie sa fie si nu cumpar ci imi fac acasa. Dar acest articol pe marketing este chiar foarte bun de citit!

  12. Să nu mai zic că Heri multă vreme a mâncat pate cu felia invers, că așa a arătat la reclamă că e corect! :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: